Importance de la démarche APQP (Advanced Product Quality Planning) pour inventer l'avion du futur ?

22/09/2023

Thank you for this very interesting *analysis Gilles BACQUET.

You mention a method that has proved its worth in the automotive industry (APQP) and is now being deployed in the aerospace industry.

The APQP approach has several main pillars in order to work, including an essential step called "Quality Plan Timing" which consists of planning activities at the start of the project.

When we talk about the next generation of green aircraft, in terms of risk management this stage will be the riskiest for me.

In fact, good planning and anticipation are key factors in the success of any project.

In order to invent the aircraft of the future and its technological innovations, beyond having a technical approach, sourcing suppliers, securing supplies... I consider that the major difficulty in mastering the supply chain will be to define a certain relevant "temporality" "step by step", the risk being to burn the stages or making planning errors between technological innovation and the maturity required to industrialise and deploy it.

Indeed, before achieving a 100% hydrogen aircraft, there will be stages : biofuels, hybrid aircraft, then possibly 100% electric (particularly for general aviation) before the final "hydrogen" stage, if this energy is indeed chosen...

NB : I won't go into the importance of the ecosystem here, particularly in terms of infrastructure and other criteria that will be essential to plan for (hydrogen production zone near airports, transport, production capacity by whom ? and how ? and how much ? to meet demand...etc...).

Capgemini Engineering Capgemini Airbus Boeing AURA AERO Air Liquide
#aircraft #energy #hydrogen


* Gilles Bacquet's analysis :

👉https://www.capgemini.com/insights/expert-perspectives/stainable-supply-chains/?utm_source=linkedin_cg-engineering&utm_medium=social&utm_content=none_grouporganic_none_none_none&utm_campaign=cge_sustainability


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Merci pour cette analyse très intéressante Gilles BACQUET.

Vous évoquez une méthode qui a fait ses preuves dans l'industrie automobile (APQP) et qui se déploie aujourd'hui dans l'industrie aérospatiale.

L'approche APQP repose sur plusieurs piliers principaux pour fonctionner, dont une étape essentielle appelée "Quality Plan Timing" qui consiste à planifier les activités dès le début du projet.

Lorsque nous parlons de la prochaine génération d'avions verts, en termes de gestion des risques, cette étape sera pour moi la plus risquée.

En effet, une bonne planification et une bonne anticipation sont des facteurs clés de la réussite de tout projet.

Pour inventer l'avion du futur et ses innovations technologiques, au-delà de l'approche technique, du sourcing des fournisseurs, de la sécurisation des approvisionnements ? Je considère que la difficulté majeure pour maîtriser la supply chain sera de définir une certaine "temporalité" pertinente "pas à pas", le risque étant de brûler les étapes ou de faire des erreurs de planification entre l'innovation technologique et la maturité nécessaire pour l'industrialiser et la déployer.

En effet, avant d'arriver à un avion 100% hydrogène, il y aura des étapes : biocarburants, avions hybrides, puis éventuellement 100% électrique (notamment pour l'aviation générale) avant l'étape finale "hydrogène", si cette énergie est effectivement choisie....

NB : Je ne reviendrai pas ici sur l'importance de l'écosystème, notamment en termes d'infrastructures et d'autres critères qu'il sera essentiel de prévoir (zone de production d'hydrogène près des aéroports, transport, capacité de production par qui ? et comment ? et combien ? pour répondre à la demande...etc...).

Capgemini Engineering Capgemini Airbus Boeing AURA AERO Air Liquide
#aéronautique #énergie #hydrogène


* Analyse de Gilles Bacquet :

👉https://www.capgemini.com/insights/expert-perspectives/stainable-supply-chains/?utm_source=linkedin_cg-engineering&utm_medium=social&utm_content=none_grouporganic_none_none_none&utm_campaign=cge_sustainability


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